خانه / شنیدنی ها / مرد تنها فرهاد

مرد تنها فرهاد

خواننده : فرهاد مهراد

سروده :شهیار قنبری

آهنگساز :اسفندیار منفردزاده

ترانهٔ آهنگ

با صدای بی صدا

مث یه کوه بلند

مث یه خواب کوتاه

یه مرد بود یه مرد

با دستهای فقیر

با چشمهای محروم

با پاهای خسته

یه مرد بود یه مرد

شب، با تابوت سیاه

نشست توی چشمهاش

خاموش شد ستاره

افتاد روی خاک

سایه اش هم نمی‌موند

هرگز پشت سرش

غمگین بود و خسته

تنهای تنها

با لبهای تشنه

به عکس یه چشمه

نرسید تا ببینه

قطره، قطره

قطرهٔ آب، قطرهٔ آب

در شب بی تپش

این طرف، اون طرف

می‌افتاد تا بشنفه

صدا؛ صدا …

صدای پا، صدای پا …

این شعر و موسیقی فوق العاده، بر صدای فرهاد نشسته‌است و حس غربت و تنهایی را به خوبی به شنونده القا می‌کند .

در اکثر اجراهای فرهاد این حس غم که گویا حنجره اش نمونهٔ کاملی برای ابراز تلخی‌ها، خشونت، صلابت، سختی‌ها و آن گرمای خاص خود است، به چشم می‌خورد .

اولین بار که این آهنگ و در فضای آن زمان، برای فیلم«رضا موتوری» مسعود کیمیایی ساخته شد، بسیار تأثیرگزار واقع شد.

این سبک از خواندن، که فرهاد خود مبدع آن در ایران بود و فریدون فروغی پس از وی توانست در قالبی دیگر آنرا ارائه کند، بسیار شگرف و تازه می‌نمود و دههٔ ۴۰ و ۵۰ را فصلی نو در این سبک کوبنده می‌توان دانست.

ترانهٔ زیبا و غیر متعارف «مرد تنها» و ارکستر نه چندان بزرگ آن موقع اسفندیار منفردزاده، انقلابی در نوع خود بود. به گونه‌ای که منفردزاده راهی را که فرهاد در خوانندگی طی کرد، پس از آن در حیطهٔ آهنگسازی گذراند و از آن موسیقی کوچه بازاری و نوازندگی در کافه‌های شهر به آن موسیقی کاملاً نخبه گرا دست یافت.

شاید صدای پر از خشم و خش فرهاد بر روی صحنهٔ موتورسواری «رضا» (بهروز وثوقی) در خیابان‌های زمستانی، حس خاصی را به تماشگری که در آن زمان بر صندلی سینما تکیه زده بود، می‌داد و یا در سکانس تیمارستان، ریشخند طعنه آمیز یکی و خواندن دیگری و گفت و گوی رضا با مادرش و پایانی متفاوت از فیلم‌های فارسی وقت و بی فرجامی رابطه رضا و فرنگیس، همه و همه شکلی بدیع داشت.

و آن صدای زنگ زده و گرفته که می‌خواند:«با صدای باد … صدای باد»، زوزهٔ زمستانی را یادمان می‌آورد و تمام آنها و ترانه شهیار قنبری با تعابیری نو و ریتم خاص خواندن فرهاد به حق جایزهٔ بهترین موسیقی متن را برای فیلم در «فستیوال سپاس» سال ۴۹ در برداشت.

شاید به سختی کسی می‌توانست باور کند که فرهاد در آن بحبوحهٔ زمانی، پس از جدایی از گروه «بلک کتس» و بیماری خواهرش بتواند به یکباره به چنین موفقیتی دست یابد.

ترانه ی«مردتنها» هم‌زمان با اکران فیلم، بر روی صفحات موسیقی راهی بازار شد و آنچنان پرطرفدار شد که فرهاد به سرعت، مبدل به ستاره‌ای محبوب شد.

شاید این جرقه‌ای بود تا فرهاد بزرگ بتواند نهضت روشنفکری در عرصهٔ موسیقی دههٔ بعدی (۵۰) را پایه گذار شود، و سرآغاز آن شود که سبکی که دارای اصالتی که خاص مرام فرهاد است را به ما عرضه کند.

اینجا میتوانید این ترانه بسیار زیبا رو گوش دهید

اشتراک گذاری در تلگرام

۱۸ دیدگاه

  1. روحش شاد و سپاس از شما که دل غم زده ی ما را با ویدیو ها ، کلیپها و موسقی های زیباتون غبار روبی میکنید .

  2. chi mishe goft be hamkarye 3 ostore .khodayash biyamorzad.merc az shoma

  3. Vaghean Lezzat bordam. Mersi

  4. فرهاد مرد بزرگیه

  5. این موسیقی متعالی است چون سبب تفکر میشود. متشکرم

  6. کلامی که از دل برآید لاچرم بر دل نشیند
    مرسی زیبا بود

  7. با تشکر از شما به خاطر این زیبائی در انتخاب شما فرهاد یک استوره بود که ایرانیان از او به زیبائی یاد میکنند.

  8. kheili kheili ziba bud.afsus ke che budim che shodim….

  9. یکی از ماندگارترین و خاطره انگیزترین ترانه های معاصره. مرسی

  10. باتمام ارادتی که به داریوش عزیز دارم. اما به جرات فرهاد عزیز استاد داریوش بود . و با افتخار پوستر فرهاد و فریدون همیشه روبروی من توی اتاق من هستند.

  11. تا وقتی که زنده بود ممنوع صداوتصویر بود تا اخرین لحظه هایه زندگیش تنها بود و بعد از درگذشتش تازه یادشون افتاد اهنگاشو پخش کنند ولی فرهاد تا همیشه زنده است

  12. نوش دارو بعد مرگ سهراب

  13. توجه کنید !!!
    این صدا ، صدای فرهاد نیست!!!

  14. ما ایرانی ها عادت کردیم به مرده پرستی وقتی زنده بود چرا هیچکس سراغی ازش نگرفت که فقر بمیره

  15. پس صدای کیه؟؟؟؟
    فرهاد فرهاد فرهاد …
    رضا موتوری …

  16. Farhad jayat khalist ama baraye ma yadat baghist

  17. Mish e ahang boye eydi farhad ro ham bezarin

20ist.com 20ist.com

تهران تا قسمتی ابری
٢٣(°C)
وزش باد ۵(mph)
رطوبت ٢۵.٩٧(in)